Je vraagt je wellicht af of een Hackathon geschikt is voor jouw organisatie en wat een Hackathon kan betekenen (en ook, wat niet?). Als je niet precies weet wat een Hackathon is, raden we aan om daar eerst over te lezen. Dat helpt je mogelijkheden een stuk beter te begrijpen.
Durf je écht te innoveren?
Een Hackathon begin je met geen enkele verwachting bij het resultaat. Als je niet schrikt van die uitspraak, dan is een Hackathon een uitstekend middel om met je organisatie tot nieuwe inzichten te komen. Je vindt antwoorden op vragen als hoe je organisatie toekomstbestendig kan worden, welke trends in jouw sector potentie hebben en welke technologieën van belang zijn. Het is belangrijk om de controle daarbij even uit handen te geven en deelnemers de ruimte te geven om vanuit hun expertise en ervaring tot een oplossing te komen. Dat kan lastig zijn, maar je vraagt deelnemers immers om iets te presenteren waar je zelf niet aan hebt gedacht, of niet vaardig in bent. Als je écht open staat voor nieuwe inzichten; zorg je er enkel voor dat je deze ruimte faciliteert. Laat je verrassen.
Veelgenoemde resultaten van (interne) Hackathons uit het verleden, zijn onder andere de ‘Like-button’ van Facebook. En uit een Hackathon van TechCrunch in 2010, ontstond het bedrijf GroupMe, wat later voor $85 miljoen werd verkocht aan Skype. Of de Hackathon van British Airways, waar het winnende idee ervoor zorgt dat passagiers tijdens de vlucht activiteiten voor op de plaats van bestemming kunnen boeken. Dit zijn voorbeelden die worden genoemd om te laten zien hoe verbluffend het resultaat van een Hackaton kan zijn. Dit zijn uitzonderingen, maar het geeft een beeld van de potentie. Een Hackathon leidt vaak niet tot een oplossing voor complexe, dure problemen of een duurzaam concurrentievoordeel. Dat ontstaat niet in 8 – 48 uur. Wat in dat tijdsbestek wel ontstaat, is een snelkookpan waarin meerdere werkbare prototypes worden ontworpen om jouw vooraf gedefinieerde vraagstuk of probleem aan te pakken.
Innoveren met een Hackathon
Een Hackathon betekent voor jouw organisatie dat er gegarandeerd een frisse blik wordt geworpen op een specifiek vraagstuk of probleem. Je krijgt er interessante nieuwe ideeën, producten en/of modellen voor terug. Het betekent ook dat je in contact komt met potentiële nieuwe werknemers, of bedrijfsteams waar je wellicht in de toekomst mee wilt samenwerken. Daarnaast is mooi als je naamsbekendheid wordt vergroot en je in de markt kan profileren als een innovatieve speler.
Of je nu een interne of externe Hackathon organiseert, het betekent voor werknemers dat ze vroegtijdig enthousiast worden voor aankomende veranderingen of nieuwe projecten. Vergeet niet dat, wanneer je aan de slag wilt met de nieuw verworven inzichten, er verschillende succesfactoren zijn. Het is onder andere belangrijk is dat er draagvlak is, of gecreëerd wordt binnen de organisatie. Input van werknemers is daarom ook belangrijk om mee te nemen in het formuleren van een probleem of vraag aan het begin van de Hackathon. Zo ben je al op tijd begonnen met het inzetten van een intern vervolgtraject en zorg je dat innovatie leeft.
50% compleet
Wil je op de hoogte blijven van Hackathons in Nederland? Laat dan je gegevens achter!